2022-03 – Heimat Sterne – Bad Mergentheim (D)

Südtiroler Heimat Sterne 2022 – mit den Stars aus der Dolomiten

Bad Mergentheim van 11 maart 2022 tot en met 14 maart 2022.

Programma

Dag 1: We rijden met Mandel Car uit Izegem. Via de autosnelwegen en de diverse stopplaatsen zullen we in de late namiddag in ons hotel aankomen. Bad Mergentheim is een aangenaam kuuroord. Het prachtige kuurpark is naast ons hotel gelegen. De stad is ook gekend als de voormalige residentie van de hoogstaande leden van de Duitse Ridderorde. Alle mooie bezienswaardigheden liggen op korte afstand van ons hotel. Is zeker fijn om in de daaropvolgende dagen een avondwandeling te maken bij droog weer.

Dag 2: Vanmorgen rijden we naar het beginpunt van de Romantische Strasse: Würzburg. We bezoeken er de oude binnenstad waar alle bezienswaardigheden zeer dicht bij elkaar liggen.

Onze bushalte is nabij het residentieslot dat ook op UNESCO werelderfgoed staat. Niet ver daarvandaan zien we de ’Dom’, ‘Neumünster’ en ‘Marienkapelle’ waar het marktplein is gelegen. Iets verder ligt de ‘Alte Mainbrücke’ van waar we de ‘Festung Marienberg’ zien. Ze was vijf eeuwen lang de thuishaven van de plaatselijke prins-bisschoppen.

Als er in onze groep sportieve wandelaars zijn, dan raad ik aan om eens tot daar te wandelen. Wat ook zeer typisch te zien is aan de overkant van de ‘Main’, zijn de vele wijnranken.

In Würzburg leren we de typische Frankische wijn kennen, gebotteld in de traditionele ‘Boxbeutel’. Iedereen krijgt voldoende vrije tijd om ofwel gezellig een typische Frankenwijn te drinken, een kleinigheid te eten, de stad verder te verkennen of om te shoppen.

In de namiddag keren we via mooie idyllische dorpjes naar ons hotel. We hebben de tijd om te relaxen en te genieten van ons avondmaal.

Na het avondeten wandelen we tot aan het Kurhaus, een kleine tien minuutjes van ons hotel verwijderd. In het Kurhaus start om 19:30 het concert ‘Südtiroler Heimat Sterne mit den Stars aus der Dolomiten’.

Dag 3: Vandaag rijden we tot in Rothenurg ob der Tauber. Eerst maken we een stop in Creglingen. We bezoeken er de pittoreske ‘Herrgottskirche’. Hoogtepunt vormt het Maria retabel van ‘Tilman Riemenschneider’, één van de allerbeste kunstenaars uit de hoog gotiek in Duitsland. Het houtsnijwerk is zo mooi en verfijnd dat het je bijna ontroert!

Aan de overzijde van het kerkje zien we het kleine ‘Fingerhutmuseum’. Vingerhoeden waren vroeger, tot men de naaimachine uitvond, een belangrijk, moeilijk te maken arbeidsvoorwerp. Tegelijkertijd was de vingerhoed ook een sieraad voor de hogere klasse. Het museum toont circa 3000 vingerhoeden en ander naaigerei. Na ons bezoekje aan Creglingen, rijden we naar Rothenburg ob der Tauber.

De stad Rothenburg ob der Tauber is in de hele wereld bekend als symbool voor Duitse romantiek. Kunstenaars zijn altijd al geïnspireerd door de unieke ligging van de middeleeuwse oude stadskern, met 42 poort- en weertorens. De stadsmuur met haar historische fortificaties sluit ook nu nog de hele oude stadskern in.

We maken een wandeling met onze gids Carine die ons de historische gebouwen aanduidt, prachtige kunstwerken en het wondermooie park. We komen ook te weten hoe de beroemde ‘Meistertrunk’ tot stand is gekomen. Niet iedereen moet de wandeling meemaken. Voor mensen die moeilijk te been zijn, is er zeker geen gebrek aan tearooms en gezellige caféetjes of gewoon een ‘Weinstube’ om te genieten van een Frankisch wijntje.

Er zal zeker vrije tijd gegeven worden en de shoppers onder ons kunnen de pittoreske winkels opzoeken. Wat we zeker niet uit het oog verliezen is de kerstwinkel van ‘Käthe Wohlfahrt’! Over gans Europa liggen deze kerstwinkels verspreid, maar de oorsprong is hier te vinden. Het hart van het huis Käthe Wohlfahrt is het kerstdorp op het marktplein van de romantische stad Rothenburg ob der Tauber. Zeker een bezoekje waard!

Dag 4: Vandaag is het naar huis rijden.

Onderweg houden we een stop in Limburg an der Lahn.

Van in de verte zien we al de Limburgse Dom met zijn zeven torens die zich hoog boven de Lahn en de oude binnenstad verheft. Wie nog iets kleins wil eten of iets aankopen om onderweg op te smullen, kan daar zeker zijn gading vinden. Kort na de middag is het dan richting België en worden nog twee korte stops gehouden.